Galerie / Medieval illumination

In deze rubriek wil ik u graag laten delen in mijn werk en experimenten op het gebied van het verluchten. Als u wilt reageren of vragen wilt stellen dan kan dat natuurlijk.

I would like to share with you my work and experiments of illumination. Ask a question or make a comment…..

jahboerman@gmail.com

Naar werk van : Willem Vrelant (Utrecht – Brugge, 1481) was een van de belangrijkste Nederlandse miniatuurschilders, actief in het derde kwart (1454-1481) van de vijftiende eeuw. Geschilderd op kalfsperkament.

Voorstelling naar afbeelding uit het: Ingeborg Psalter. Geschilderd op geitenperkament.

After an image from the: Ingeborg Psalter. Painted on gaat parchment.

Eigen compositie: “Het paar”. Geschilderd op geitenperkament.

Own composition: “The couple”. Painted on goat parchment.


Eigen compositie: “Het paar”. Geschilderd op geitenperkament.

Eigen compositie, geschilderd naar aanleiding van het boek van Augustinus: “De civitate Dei”.

De Civiate Dei, is een werk van de kerkvader Augustinus dat hij schreef tussen 413 en 426. Het werk ontstond als een reactie op de plundering van Rome door Alarik I in 410. Het boek heeft een grote invloed gehad op het denken in de Middeleeuwen. Zelf heb ik een aantal werkstukken gemaakt rondom de thematiek van dit boek. Ik heb steeds een andere stijl uit de vormgeving van middeleeuwse manuscripten gekozen om dit thema vorm te geven. Bij deze voorstelling heb ik gekozen voor de Gent-Brugse stijl. Dit is een schilderstijl in de boekverluchting die door boekverluchters werd gebruikt vanaf ca. 1470. De stijl waaierde al snel uit en men spreekt daarom ook wel van de :”Vlaamse renaissance”.

The Civitate Dei, is a work written by the church father St. Augustine, between 413 and 426. This work was created as a reaction to the sack of Rome by Alaric I in 410. The book had a major influence on thinking in the Middle Ages.

I myself have made a number of illuminations around the theme of this book. Therefore I have chosen different styles from the design of medieval manuscript paintings, to give shape to this theme. For this illumination, I opted for the Ghent-Bruges style. This is a style op painting in book illumination that was used by book illuminators around 1470 in Flanders, Belgium. This style quickly fanned out and is therefore also referred to as the ‘The Flemish Renaissance style”.

Evangelistar von Speyer, Codex Bruchsal 1, Badische Landesbibliothek Karlsruhe. 1220

Het bovenstaande werk, de tronende Christus met in de medaillons de ‘Tetramorf’ (*), is een replica. De replica is gemaakt naar een afbeelding uit het Evangelieboek van Speyer in Duitsland. (1220). Het werkstuk is geschilderd op geitenperkament met authentieke materialen waaronder, aardkleuren, azuriet, malachiet, lapis lazuli, cinnaber en schildergoud. De kleur van de mantel in de originele afbeelding is niet met lapis lazuli geschilderd.

(*) Tetramorf is een bepaalde symboliek binnen de christelijke iconografie, die uit vier gestalten bestaat: een mens, een leeuw, een rund en een adelaar. Deze figuren verwijzen naar Gods majesteit of naar de vier evangelisten.

This illumination is painted on goat parchment with authentic materials including: earth colors, azurite, malachite, * lapis lazuli, cinnabar and shell gold. * In the original illumination, the mantle of Christ was not painted with ultramarine / lapis lazuli.

(*) Tetramorph is a symbol in Christian iconography, which consists of four figures: a human, a lion, an ox, and an eagle. These figures refer tot God’s majesty or to the four evangelists.

Hier boven vier van de authentieke materialen waarmee de replica is geschilderd.

Voorkant van de boekband van het evangelieboek van Speyer.

https://digital.blb-karlsruhe.de/blbhs/content/pageview/5201420

St John is writing the Book of Revelation. Own composition painted on parchment.

After: St. Augustine’s Civitate Dei. Third in a series of four. Painted on goat parchment.

nnnnnn

Naar voorstelling uit het: Goslarer Evengeliar.