Kremer Pigmente

Kremer Pigmente in Duitsland . Kremer-made and historic Pigments Verluchten met oude- historische pigmenten. Voor de verluchter die van oude […]

Kremer Pigmente in Duitsland . Kremer-made and historic Pigments

Verluchten met oude- historische pigmenten.

Drie blokken Lapis Lazuli en de tot pigment verwerkte steen in het glazen flesje. Foto: Jaap Boerman

Voor de verluchter die van oude pigmenten houdt en deze ook wil gebruiken was het niet altijd even makkelijk om aan die pigmenten te komen.

In de afgelopen eeuw verdween het traditionele ambacht van de verffabricage. Men concentreerde zich op pigmenten en verven uitsluitend voor technisch gebruik en vooral gericht op massaproductie. Consistentie en uniformiteit werden de belangrijkste doelen en dat is nu precies waarin de moderne, synthetische pigmenten zich onderscheiden van de natuurlijke. Het uiterlijk van mineralen verandert voortdurend, afhankelijk van de verschillende plaatsen van herkomst. Daar komt nog bij dat kristallen van natuurlijke pigmenten het licht sterk reflecteren, wat hun schittering aanzienlijk verbetert. Om die redenen kwam er, en komt er ook nu, steeds meer aandacht voor die oude pigmenten en hun bereiding. Deze tendens is ook zichtbaar bij het onderzoek naar oude handschriften.

Niet alleen de aandacht maar ook de beschikbaarheid van die oude pigmenten is enorm verbeterd. Er komen steeds meer leveranciers van oude pigmenten. Een voor mij absolute topper is het Duitse, kleinschalige bedrijf: Kremer Pigmente, gevestigd in Aichstetten in Duitsland. De collectie is ongeƫvenaard , de website is een bron van informatie en wetenswaardigheden op het gebied van de oude pigmenten maar ook van de bereiding er van.

De “Color-Mill’ in Aichstetten, Duitsland. Foto: Kremer-pigmente.com

Het is allemaal begonnen in 1970 toen de scheikundige, dr. Georg Kremer startte met onderzoek naar “Smalt”, dat is een kobalthoudend glas dat al door de Egyptenaren werd gebruikt maar toen al niet meer verkrijgbaar was. Hij deed dit onderzoek op verzoek van een Engelse restaurator. Na onderzoek kon Georg Kremer met een recept dit glas reproduceren. Daar bleef het niet bij want na twee jaar omvatte zijn assortiment al meer dan 100 pigmenten en nam de internationale vraag toe.

Zelfs het echte Antieke purper is beschikbaar! Foto: Kremer-pigmenten.com

Al snel groeide Kremer uit tot een internationaal bekend bedrijf, dat levert aan restauratoren en kunstenaars over de hele wereld. Zelf heb ik ook veel te danken aan Kremer-pigmente. Mijn hele collectie middeleeuwse pigmenten en kleurstoffen heb ik bijna geheel bij Kremer aangeschaft in de loop der jaren. En nog steeds komt er af en toe een pakketje uit Duitsland richting Krimpen aan den IJssel.

Malachiet. Eigen collectie
Rood lood, Minium. Foto : Kremer-pigmente.com.

Het bedrijf is gevestigd in een oude graanmolen die is omgebouwd tot ‘kleurenmolen’, waar de productie, het magazijn, de verkoop en showroom zijn gevestigd. Er kwamen extra vestigingen in Stuttgart, en in New York. Verder zijn er wereldwijd zo’n honderd bedrijven die de pigmenten van Kremer verkopen. Verder kom je ze tegen op grote internationale beurzen zoals o.a. de “Salon du Patrimoine” in Parijs. Als je op zo’n beurs loopt dan is de stand van Kremer-pigmente altijd weer een pareltje met al die potjes en kleurtjes.

Prachtige blauwe Azuriet. Eigen collectie

Inmiddels omvat het assortiment 1500 pigmenten en kleurstoffen. Van de 1500 beschikbare pigmenten, ( niet alleen historische-), produceert Kremer in de kleurenmolen zelf, 250 pigmenten. Men maakt gebruik van oude recepten en men hanteert hoge kwaliteitsnormen. Lang vergeten kleuren kwamen de afgelopen jaren weer aan het licht. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Kremer-pigmenten wereldwijd een belangrijk bedrijf is geworden voor restauratoren.

Auripigment, werd veel als vervanger voor goud gebruikt in de Middeleeuwen. Foto: Kremer-pgmente.com

Niet alleen historische pigmenten maar ook historische bind- en vulmiddelen worden er verkocht. Verder is er een scala aan vakboeken te koop en de website op zichzelf is een goudmijn aan informatie over de pigmenten en kleurmiddelen. In de online shop vind je onder elk pigment, sheets met uitgebreide informatie over de betreffende pigmenten.

Zelfs als je niets wilt kopen, dan is de website toch al heel interessant voor een ieder die zich wil verdiepen in oude pigmenten.

https://www.kremer-pigmente.com/en/

Cinnaber, Azuriet, Lapis Lazuli, en Malachiet in de glazen potjes aangeschaft bij Kremer- Pigmente

Kremer verkoopt een breed scala aan vakliteratuur.

Kasten met historische pigmenten en kleurstoffen in mijn atelier.

Als je veel met kleur werkt maak je vanzelf proefjes en kleuroverzichten die je helpen om het gewenste resultaat te bereiken. Bij Kremer-pigmente kun je ook staalkaarten van kleuren / pigmenten kopen. Algemeen met moderne- of juist van historische pigmenten. Hier onder ziet u de staalkaart met de door hen verkochte kleuren, wit en zwart. De kleuren zijn gezeefdrukt op zuurvrij papier.

Zwarte- en witte kleuren, een overzicht.

Naast pigmenten zitten er ook veel plantaardige- en dierlijke kleurstoffen in het assortiment. Folium, Brazielhout, Saffraan, Drakenbloed, Kraplakwortels, Wegendoornbessen, Saffloer om er maar een paar te noemen. Het is echt een genoegen om alles op de website te bekijken er wel nog het meest om ze zelf te gaan gebruiken.

Saffraan om een prachtige gele kleur mee te maken. Bron: Kremer-pigmenten.com